تاريخ : برچسب:, | 6:44 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

امروز با یک فایا پاورپویت ۲۵ اسلایدی در خدمت شما هستیم که در مورد محافظت و عمل آوری بتن به رائه مطالبی میپردازد .

علیرغم اینکه مدت نسبتا، زیادی از پیرایش بتن نمی گذرد ( حدود ۱۲۵ سال ) شناخت علل فساد در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن ‏‏، مقاومت زیاد ، استحکام و شکل پذیری بتن استفاده از این ماده را با استقبال روز افزونی مواجه ساخته است . با توجه به گستردگی استفاده از بتن نتایج بهره وری از آن همواره رضایت بخش نبوده و در پاره ای از موارد مسائل و مشکلاتی بوجود آورده است . در سازه های بتنی این پرسش مطرح است که آیا بتن با ترکیبات اولیه ی خویش به تنهایی توانسته است در شرایط زمانی و مکانی مختلف عملکرد بهینه ای داشته باشد ؟ متأسفانه بررسی ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه ، پاسخ منفی را بدست می دهد . شناخت علل فساد بتن در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن در قالب طرح مدیریت حفاظت بتن ، جمع بندی و ارائه گردیده است . لذا لازم است که قبل از ورود به بحث اصلی به تبیین اصطلاحات ویژه ای بپردازیم که به کرات از آن استفاده خواهد شد…

دانلود فایل

 

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

تاريخ : برچسب:, | 6:23 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

مفهوم پیش تنیدگی :

 پیش تنیدگی عبارت است از ایجاد یک تنش ثابت و دائمی ( Prestress ) در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم ، به طوریکه در اثر این تنش ، مقداری از تنش های ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می کند .

هدف اصلی از پیش تنیده کردن یک عضو بتنی ، محدود کردن تنش های کششی و ترک های ناشی از لنگر خمشی ، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو می باشد .

بتن جسمی است مقاوم در مقابل فشار ، ولیکن مقاومت آن در مقابل کشش بسیار کم می باشد ، بنابراین می توان با وارد کردن فشار به بتن ، کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در عضو بتنی تقلیل و در نتیجه مقاومت آن را افزایش داد .

لطفا ادامه مطلب را ببینید… سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 10:53 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

مقدمه:
یکی از عوامل تخریب بتن در فلات مرکزی ایران بتن ریزی در هوای گرم می باشد. در محیطهای گرم دمای بتن زیاد بوده و این مسوله موجب تبخیر سریع آب ، گیرش زود رس و کاهش کاراوی بتن می شود.
برای رسیدن به بتن مناسب و با مشخصات مکانیکی مورد نیاز باید شرایط ویژه باشد ای رعایت شود

اقلیم شناسی:
طبق طبقه بندی اقلیمی بخش بزرگی از ایران دارای اقلیم گرم می باشد در فلات مرکزی اقلیم گرم و خشک و در سواحل و جزایر جنوبی اقلیم گرم و مرطوب وجود دارد . در اقلیم گرم و خشک تبخیر بیشتر از بارندگی و اختلاف دمای شبانه روز به 25 درجه سلسیوس می رسد. متوسط دما در روزهای تابستانی حدود 45 و در زمستان حدود 30 درجه سلسیوس است. رطوب نسبی بسیار کم و به ندرت از 50 درجه افزایش می یابد و عموما در حدود 10_20 درجه می باشد تغییرات دما در شبانه روز منجر به وزش باد های گرم و عموما با گردباد و سرعت زیاد می شود. شرایط مزبور برای کارهای بتنی مناسب نمی شود و مقاومت و پایائی (دوام) به طور محسوسی کاهش می یابد و برای دسترسی به بتن بادوام زیاد تهمیدات ویژه ای را باید به کار برد.
 
خرابیهای بتن:
بتن سالهاست که به عنوان مصالح پایا و بادوام ، ارزان و مقاوم(در حد قابل قبول) به عنوان مصالح سازه ای،ملات،کف سازی،و پرکننده در ساختمانها و ابنیه مختلف به کار گرفته شده است. ولی متاسفانه اگر به طور مناسب، تهیه و عمل آوری نشود در محیط های گرم و خورنده طول عمر مفید آن به طور محسوسی کاهش می یابد. قبل از وارد شدن به مشکلات بتن ریزی در هوای گرم مکانیزم های خرابی بتن را به طور کلی مورد بحث قرار می دهیم.
خرابیهای بتن به طور کلی یا به صورت شیمیائی و یا به صورت فیزیکی می باشند. در ضمن خرابی خطاهای اجرائی را نیز باید به این مجموعه اضافه کرد که عمذتا نقش تسریع در کاهش پایائی خواهند داشت. خلاصه انواع خرابی بتن در زیر ارائه شده است :

براي جزييات بيشتر به ادامه مطلب مراجعه فرماييد....

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 19:27 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

لایتراکان ،Litracon Light Transmiting Concrete  ،

بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.

فیبر های شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک ها می شوند. جالب تریت حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است. همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نور سبز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند. نسبت فیبر ها بسیار کم و حدود ۴ درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابر این سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند. در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن عبور دهنده نور، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد زیرا فیبر ها تا ۲۰متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد.

ساختارهای باربر هم می‌توانند از این بلوک‌ها ساخته شوند. زیرا فیبر های شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن ندارند. بلوکها می توانند در اندازه ها ی متنوع و با عایق حرارتی خاص نصب شده روی آنها تولید شوند.


براي جزييات بيشتر به ادامه مطلب مراجعه فرماييد....

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 13:54 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

 

امروزه تقويت بوسيله بتن پیش ریخته ، پوشش ورق فولادي ، تقويت ، مسلح كردن با فيبر مانند كربن ، آراميد و شيشه بعنوان روشهاى تقويت زلزله اى براى سازه هاى بتنى بكار ميرود . اخيرا يك روش تقويت زلزله اى كه بصورت استفاده از ورقهاى پيوسته پوششى از اين فيبرها می باشد استفاده شده است و بخاطر دوام و قابل استفاده بودن اهميت بيشتري دارند هر چند موادي كه روش فيبرهاى پيوسته پوششى استفاده مي شوند گران قيمت است .در زمينه تقويت سازه ها و ساختمانها در مقابل نيرaوى زلزله در آينده تنها روشهاى ساده تقويت با قيمتهاى پايين نبايد مورد توجه قرار گیرد  رفتارهاى زلزله بايد كاملاً شفاف شود .در اين مطالعه يك روش ساده ، جديد و ارزان جهت تقويت سازه هاى بتنى براى بالا بردن توان زلزله اى آن ساختمانها مورد بررسى قرار گرفته است ، اين روش با استفاده از فيبرهاى كوتاه با وينيل استر يك تركيب جديد از مواد براى تقويت زلزله است فيبرهاى كوتاه از جنس كربن و شيشه با رزين وينيل استر به محل مورد نظر در سازه بتنى پاشيده مي شود به اين حالت FRP پاشيدنى مي گويند .برتريهاى استفاده از رزين وينيل استر نسبت به رزين اپكسى اين است كه در اين روش تقويت بيشتر و زمان كمترى براى گرفته شدن و خشك شدن نياز است . بعلاوه مشخصات مكانيكى رزين وینيل استر مانند مشخصات رزين اپكسى است در اين مواقع نتايج اين روش و نتايج آزمايش تير T شكل تحت بارگذارى غير متقارن گزارش شده است بعلاوه لنگر و رفتار پیچشى و خمشى بين FRP و بتن با استفاده از اسليت گزارش شده .نتایج روش تقویت FRP پاشیدنیشكل(1) ايده تقويت با FRP پاشيدنى را نشان مي دهد ، عكس (1) كارگاه ساختمانى نمونه هاى ستون اسپرى پاشيده شده را نشان مي دهد . در اين روش رزين از طريق يك لوله باريك بوسيله يك كپرسور هدايت ميشود ، رزين يا فيبرهاى كوتاه مانند كربن يا شيشه در نوک قسمت پاشنده مخلوط مي شود پس از ان مواد تقويت كننده مستقيماً به سطح مورد نظر پاشيده مي شوند ، سپس سطح بوسيله يك غلطك صاف ميشود ، رزين سخت مي شود و تمام قسمت سازه اى اسپرى شده (پاشيده شده ) ، بوسيله مواد FRP تقويت ميشود. اين روش تقويت زلزله اى را براى تمام اعضاى سازه اى مختلف امكانپذیر مي سازد كه ميتواند ستون ، تير ، ديوار ، دال و .... باشد كه بصورت منفرد و يا تمام قسمتهاى سازه اى داخل به همراه هم باشد .

براي جزييات بيشتر به ادامه مطلب مراجعه فرماييد....

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 13:33 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

پژوهشگران يك شركت ايراني با تغيير در ماده اوليه سيمان و به كارگيري فن‌آوري نانو موفق به توليد بتن فوق سبك سازه‌يي مقاوم شدند.

به گزارش ايسنا ، بهمن حاجي سامي ــ مدير عامل شركت توليد كننده بتن فوق سبك سازه‌ اي ــ با بيان اين كه بتن فوق سبك سازه‌اي وزني حدود نصف بتن معمولي دارد، گفت: با توجه به اين عامل، مقاومت اين بتن هم رده بتن معمولي و حتي از آن نيز بالاتر است.

وي اضافه كرد: در اين بتن با استفاده از فن‌آوري نانو تغييراتي در تركيب سيمان و بتن اعمال شده به اين ترتيب كه با تغيير روند واكنش‌ها ضعف سنگدانه‌هاي سبك كه باعث مي‌شود مقاومت به شدت افت كند، از بين مي‌رود.

حاجي سامي با اشاره به مزيت استفاده از اين نوع بتن نسبت به بتن‌هاي معمولي اظهار كرد: در شرايطي عادي وقتي كه بتن را سبك مي‌كنيد، مقاومتش را از دست مي‌دهد، در واقع وزن مخصوص آن از حدي مشخص كمتر مي‌شود و به نوعي مقاومت سازه‌اي ندارد، به همين دليل بتن‌هاي كه قبلا ساخته مي‌شدند به عنوان جدا كننده،‌ديوارهاي حائل و … استفاده مي‌شد، اما كاري كه انجام شده آن است كه با وجود اين كه بتن سبك شده و از مرز وزن 8/1 گذشته اما مقاومت آن حفظ شده است.

وي توضيح داد: مزيت اين كار آن است كه وقتي بتوانيد بتني را بسازيد كه مقاومت سازه‌اي نيز داشته باشد در واقع بار مرده سازه را كاهش داده ايد.

مدير عامل شركت توليد كننده بتن فوق سبك سازه‌اي خاطر نشان كرد: منظور از بار مرده وزني است كه خود سازه دارد و اين سازه مي‌تواند خانه، پل ، تونل و سد و… باشد و زماني كه بار مرده را كاهش مي‌دهيد در واقع وزن آن كم مي‌شود و باعث مي‌شود كه در طراحي، ابعاد مقاطعي آن كوچكتر شود و به تبع آن ميزان بتن‌ريزي و سيمان مصرفي كم مي‌شود و همچنين به دنبال آن وقتي وزن سازه كاهش پيدا مي‌كند، آرماتور كمتري مصرف شده يعني حجم آهن آلات مصرفي كم مي‌شود و با توجه به اين مساله فضاي مقاومتي بيشتري به دست مي‌آوريد و تاثير زيادي در حجم بتني كه مصرف مي‌شود و همين طور حجم سيمان مي‌گذارد.

به گفته وي، در حال حاضر دنيا به سمتي پيش مي‌رود كه حجم ساخت و سازها و استفاده از بتن به شدت زياد مي‌شود يعني اصلي ترين عاملي كه در عمران هر كشور ايفاي نقش مي‌كند، بتن است كه در واقع تركيبي استراتژيك به شمار مي‌رود و هر اندازه كه قدرت و دانش را در زمينه بتن افزايش دهيم، با استفاده بهينه مي‌توانيم صرفه‌جويي نيز داشته باشيم.

حاجي سامي تصريح كرد: در حال حاضر عمر مفيد بتن در دنيا 50 ــ60 سال است ، در صورتي كه در كشور ما زير 20 سال است و اين مساله از جداول كنار خيابان گرفته تا سازه‌هاي عظيمي كه ساخته مي‌شوند را شامل مي‌شود.

مدير عامل شركت توليد كننده بتن فوق سبك سازه اي خاطرنشان كرد: استفاده از اين نوع بتن هنوز در كشور كاربردي نشده و در دنيا هم هنوز بتن‌هاي توليدي با اين شيوه خيلي كم استفاده مي‌شود، اما توجيه فني و اقتصادي دارد و دولت نيز بايد بر روي اين مساله متمركز شود. حركت به سمت استفاده از اين نوع بتن‌ها مساله‌اي است كه از اساتيد دانشگاه تا دست‌اندركاران صنعت بتن كه در اين مورد دانش كافي دارند همه بر آن متفق القولند، ولي در عمل مشكل وجود دارد و بازار هنوز خود را با شرايط روز وفق نداده است.

سلام بازديد کننده عزيز **** اميدوارم لحظات خوبي را در وبلاگ مهندسي عمران سپري کنيد **** جهت بهتر شدن وبلاگ نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در قمست ارتباط با مدير وبلاگ ثبت نماييد **** لطفاً در قسمت نظر سنجي وبلاگ ما را در جهت بهتر شدن وبلاگ ياري نماييد **** با تشکر **** براي همه شما دوستان عزيز از خداوند منان آرزوي سلامتي و تندرستي را دارم

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

Page Up
بیست تمپ